Referat fra Generalforsamling 2025 – 28.04.2026 – KVICKLY Odder
Alle Bestyrelsesmedlemmer undtagen Knud var til stede ved Generalforsamlingen.
Formand for bestyrelsen Jacob Hørning bød de 676 fremmødte medlemmer velkommen og
herefter præsenterede Jacob alle bestyrelsesmedlemmer og direktøren. Jacob fortalte at den
annoncerede Finn Nørbygaard desværre var faldet og brækket en håndfuld knogler og derfor har
meldt afbud. Vi har i stedet fået Jacob Haugaard til at underholde.
1. Valg af dirigent
Pernille Amstrup-Bønløkke fra Advokatfirmaet Strauss & Garlik blev valgt til dirigent og hun
konstaterede at Generalforsamlingen var lovlig indkaldt.
Herefter var Generalforsamlingen i gang og beslutningsdygtig.
2. Bestyrelsens beretning og fremtidsplaner
Jacob Hørning aflagde følgende beretning på Generalforsamlingen:
2025 kan allerede opleves som noget, der ligger lidt på afstand. Verden har i året
der gik været præget af nye udfordrede geopolitiske udmeldinger, hurtige
kursændringer og en geopolitisk situation, der fortsat sender ringe i vandet helt
ind i hverdagen hos os alle her i Odder og omegn.
Vi lever midt i historien. Den bliver skrevet omkring os – men også her lokalt. I
Odder mærker vi det bl.a. ved at flere har fået øjnene op for vores område, der
er kommet nye borgere til kommunen, og udviklingen fortsætter. Det betyder flere
kunder, nye behov og nye forventninger til os som lokal butik. Den store verden
påvirker den lille, og den lille påvirker den store. Det gælder også i vores butik,
hvor lokale valg og lokale kunder i sidste ende er det, der skaber retningen.
Inflationen faldt i løbet af året til et mere stabilt niveau, men forbrugernes vaner
har ændret sig. Prisbevidstheden er blevet hængende. Vi sammenligner, går efter
tilbud og tænker os lidt ekstra om. Den nye normal betyder, at vi stadig mærker,
at pengene skal række lidt længere. For de samme penge kommer der stadig ikke
helt så mange varer i posen, når vi pakker ved båndet i Kvickly – men vi er også
blevet skarpere på at finde værdien, både for kunderne og for vores fællesskab.
Turene med de mange bølgeskvulp de senere år, har slået hårdt – også for Coop.
Sidste år viste jeg en lille film fra Coop med Foreningens formand, Pernille Skipper.
I år bliver der også et lille kig ind i Coop, denne gang fra Forretningen, hvor
direktør Thor Skov fortæller lidt om udviklingen i 2025. Jacob referede fra videoen.
Zoomer vi ind på Kvickly Odder, hvor vi har 245 ansatte hvoraf de 110 er
fast personale og 135 ung-medarbejdere. Vi er 10.553 medlemmer. (hvoraf 6,6%
er mødt op i dag). Det er mere end 10 gange højere end det gennemsnitlige antal
deltagere på landsplan, tak for jeres fremmøde og opbakning.
Det er udfordrende at tjene penge på salg af dagligvarer. Indtjeningen har været
presset men er gradvist vendt, hvilket også afspejles i vores meget tilfredsstillende
resultat. Vi er tilfredse med kampen om at vinde kunderne, have gode friske varer,
specialvarer, økologiske og konventionelle varer og ikke mindst mange lokale
varer.
Kvickly Odder nyder at være ”byens samlingssted”, også et sted hvor det er rart
for familien at komme og handle. Kvickly har en væsentlig betydning for
lokalsamfundet og foreningslivet og ikke mindst er Kvickly en arbejdsplads af høj
betydning for vores mange ansatte, der viser høj stabilitet og daglig arbejdsglæde,
som udmøntes i nærvær og kundeservice for de mange besøgende i butikken. Vi
er stolte og ydmyge over vores position, men er særligt stolte af vores ledelse og
store medarbejderstab, som bl.a. blev præmieret med prisen som ”Årets
Dagligvarebutik” i Odder.
På bestyrelsens vegne vil jeg takke vores personale i Odder, Gylling og Hou for en
stor og topmotiveret indsats, som dagligt giver os mange tilfredse kunder. I er
unikke. I har syn for bølgerne når det går op og ned for udvikling og afvikling, hvis
det skal til. Jeres tilgang til vores butik og evne til at omsætte vores værdier, gør
os stolte. Jeres syn på mennesker gør en forskel og løfter jeres arbejdsplads og
Kvickly Odder til noget helt særligt.
Lad os markere vores anerkendelse af alle medarbejdere med en markant
klapsalve…. I er alle sammen med til at gøre en forskel og med til at skabe den
gentagne succes om det er salg i butikkerne eller fra Megavin. Tak!
Vi har afviklet 10 bestyrelsesmøder med fokus på at holde fast i vores strategi,
omsætning af denne, den daglige drift og økonomi samt investering på både kort
og lang sigt.
Vi ønsker at bidrage til lokalsamfundet på mange måder, I kender sikkert
uddelingen af vores årlige Jubilæumspulje og vores utallige sponsorater. Vi har i
butikken et stort fokus på bæredygtighed og på at mindske vores madspild, og er
en af donorerne til et fremragende frivilligt lokalt initiativ MUMS (Mad Uden Meget
Spild).
Bæredygtighed er på mange niveauer i dag, det er langt mere end lavenergipærer
i butikken. Vi glædes over at kunne understøtte MUMS, og at frivillige hjælper personer
i Odder som ikke har så meget. Det er værdi på flere niveauer.
Vi købte i 2024 det gamle lægehus af flere årsager. Forøge vores parkeringspladser
og på sigt muligheden for at være med til at opføre lejligheder helt tæt på centrum.
Det første mål blev opfyldt med det samme og det andet nærmer vi os.
Målet er at udvikle boliger for at styrke midtbyen, skabe flere muligheder for
Odder-borgere og sikre en stabil og fremtidssikret økonomi for vores medlemmer.
Som brugsforening tager vi ansvar for at udvikle vores by på en måde, der skaber
liv, kvalitet og fællesskab – og som samtidig passer på vores kerneforretning.
Vi vil skabe lokal værdi – ikke kun kommerciel værdi.
Vi vil investere i Odder – skabe værdi for fællesskabet.
Alt imens vi er særligt opmærksomme på, hvad der er vores kerneopgave
Placeringen er helt unik og vi har sammen med Tegnestuen Arken og LPH Byg indledt
et fællesprojekt, hvor vi tilbyder et spændende og inspirerende lejlighedsprojekt, hvor
der indtænkes et funktionelt fælleshus og have-/gårdanlæg til beboernes egen og
fælles fornøjelse.
Hvordan ser det så ud: “Lægehusgrunden” er på 5.500 m2 og er den sidste store og ledige
grund i Odder midtby og med kort afstand til alle byens faciliteter.
Planen er at opføre i alt 32 ejerlejligheder, der ligger i 2 x 4-etagers længdehuse med
rødlige teglstensfacader og fladt tag omkring en indbydende gårdhave med ca. 100 m2
fælleshus og depotrum til hver lejlighed på sin egen etage.
Lejlighederne fordeler sig i størrelse på 4 x ca. 125 m2, 2 x. ca. 86 m2 og 26 x ca. 97
m2, og hvor alle lejligheder har egen terrasse/altan.
Der vil blive elevator placeret midt i hver boligblok.
Parkeringsareal til beboerne vil ligge i grundens nordlige del.
Kvickly vil fraskille en grund i den sydlige del til parkeringspladser.
Vi forventer, at alle myndighedsgodkendelser falder på plads inden sommerferien og at
vi kan opstarte et projektsalg i september 2026. Opstart af byggeri forventes primo
2027 og indflytning medio 2028.
For at give så stor sikkerhed om projektets gennemførelse og i respekt for Kvicklys
mange medlemmer, så stiller vi krav om, at min. 50% af lejlighederne er solgt, på et
grundigt udarbejdet og informativt prospekt, inden byggeriet igangsættes.
Vi er vidende om, at der hos Nybolig Odder findes en stor liste med personer/familier,
som ikke har fået deres boligønsker opfyldt i de tidligere “Teglbakken-byggerier”, så vi
vil gerne i samarbejde med LPH Byg tilbyde dette spændende og meget centrale
byggeri til Odders borgere.
Vi håber, der måske også her i aften kan sidde potentielle købere, og kan derfor henvise
disse til Nybolig Odder, som vil komme til at forestå salgsarbejdet.
Jeg vil på bestyrelsens vegne give Jens Skovhus de bedste tanker. Han gik bort i
starten af dette år, 88 år gammel. Han lagde grundstenene for Kvickly Odder og
under hans ledelse voksede den til Danmarks største Kvickly. Vi bærer den
dybeste respekt for det solide og gode købmandskab som vi står på skuldrene af,
og som Arne og øvrige ledelse har videreført. Æret været Jens Skovhus ́ minde.
Jeg vil takke bestyrelsen for et godt og konstruktivt samarbejde, hvor I alle er
aktive og byder godt ind på hver af jeres kompetenceområder. Diversiteten er stor
og det giver en aktiv og beslutningsdygtig bestyrelse.
Til slut vil jeg rette en stor tak til jer medlemmer og kunder for jeres store
opbakning til Kvickly Odder og datterbutikkerne i Gylling og Hou. Jeres støtte er
basis for en stor del af succesen og samtidig grundlaget for, at vi kan bevare vores
lokale integritet. Husk at I altid er velkomne til at tage fat i os i bestyrelsen eller
Arne, hvis I har forslag til nye tiltag, idéer til arrangementer eller bare vil vide
mere om, hvordan det går med jeres egen butik.
Kvickly Odder ledes overordnet af sund fornuft, … lad os lige tage et lille kig ind
i butikken fra en af de mange forskellige perspektiver vi kan se på Facebook.
…Vel mødt i din butik, Kvickly Odder.
Spørgsmål: Der var ingen spørgsmål fra forsamlingen til den fremlagte Beretning.
Bestyrelsen beretning blev taget til efterretning.
3. Fremlæggelse og godkendelse af årsrapport
Arne Sørensen fremlagde årsregnskabet for 2025, som viser 366 mio. i nettoomsætning, hvilket
er meget tilfredsstillende, når en ny konkurrent REMA1000 er kommet til byen.
Bruttofortjenesten blev på 62 mio og Resultatet for 2025 blev et overskud på næsten 5 mio.
efter skat.
Et meget tilfredsstillende resultat!
Kvickly Odders Egenkapital er nu på 165 mio.
Arne nævnte at Kvickly Odder er den eneste dagligvarebutik i Odder, som betaler skat til Odder
Kommune pga. Kvickly Odders CVR-nr har adresse i Odder.
Generalforsamlingen godkendte Regnskabet.
Der var ingen spørgsmål til regnskabet fra salen.
4. Forslag fra Bestyrelsen
Bestyrelsen foreslog ændringer til nuværende vedtægter, som opdateres, så de svarer til Coops vedt
ægter (BA mønstervedtægter) bl.a ændres FDB til Coop.
Herudover er væsentlige ændringer/tilføjelser følgende:
§ 7, stk. 4: Ønsker et medlem at opstille til bestyrelsen, skal dette meddeles skriftlig til formanden 14
dage inden Generalforsamlingen.
§ 8, stk. 1: Hvis et eller flere bestyrelsesmedlemmer er valgt af medarbejderne i henhold til § 8, stk. 1,
har brugsforeningens medarbejdere – uanset medlemskab – ikke stemmeret og valgbarhed ved valget af
de øvrige bestyrelsesmedlemmer.
Der var ingen spørgsmål til vedtægtsændringerne fra salen.
Vedtægtsændringerne blev vedtaget ved håndsoprækning med kvalificeret flertal, jf. vedtægterne.
5. Indkomne forslag
Der var modtaget et oplæg fra Finn Holmgaard Jensen og Lisbeth Christiansen vedrørende et cykelparkeringsomr
åde ved Kvickly Odder. Nogle dage før generalforsamlingen havde Jacob Hørning drøftet
oplægget med Finn Holmgaard Jensen og samtidig aftalt, at det skulle videreformidles til ledelsen i
Kvickly Odder, som var den kompetente instans til at behandle forespørgslen. Jacob Hørning præsenterede
derfor kun kort oplægget under punktet og oplyste til orientering, at det var blevet videresendt til
ledelsen til videre behandling i forbindelse med de kommende overvejelser om den fremtidige cykelparkering
ved Kvickly Odder.
6. Valg af medlemmer til Bestyrelsen
På valg var Jacob Hørning og Karenlise Brink
Begge var villige til genvalg.
Jacob Hørning og Karenlise Brink blev genvalgt.
7. Valg af 1 suppleant
Bestyrelsen foreslog Klaus Udbye Agesen som suppleant.
Klaus Udbye Agesen blev valgt.
Penneo dokumentnøgle: HS3D2-WYB7B-GXZ8E-DM4FG-VZGC9-OFK8R
8. Eventuelt
Der var ingen i salen som tog ordet, så Generalforsamlingen blev ophævet og Spisningen kunne
begynde.
Menu:
Tunmousse med rejer
Krydderskinke med flødekartofler med grønt og broccolisalat
Kage fra bageren
Hertil blev der serveret hvidvin, rødvin, øl, vand og kaffe.
Efter spisning blev Jacob Haugaard budt velkommen, hvorefter han gik på scenen med underholdning
og sang.
Aftenen sluttede med at Jacob Hørning takkede Jacob Haugaard for en fantastisk underholdning
og han takkede for genvalgene til Bestyrelsen og genvalg af suppleanten.
Pernille Amstrup-Bønløkke blev også takket for hvervet som dirigent.
Referent: Karenlise Brink